Kvällsyoga

Idag skippade jag morgonträningen.
IStället har jag varit på dynamisk hatha yoga pass ikväll.
Det är den yoga jag tränat mycket förut ett bra kompliment till Ashtangayogan. Dock är jag väldigt fäst vid ashtangans fasta serier, alla vinyasa själva synkroniseringen.
Men Irene, yogaläraren är väldigt noggrann i detaljerna i positionerna, lite Iyengar likt. det är mycket spännande att ta till sig. Hon är dessutom själv "överrörlig" vilket är bra för mig då jag är lika. Jag fick många bra råd.
Bland annat i Adho Mukha Svanasana där hon fokuserade på armarnas spiraler samt roten i handflatan.
Att dela upp handflatan i fyra hörner. Pekfingerbas, Lillfinger bas samt strax nedanför tummen och nedanför lillfingret. det man gör då är att alla fyra hörn belastas lika mycket viktmässigt. I mitt fall jobbar jag extra mycket med pekfingerbasen samt roten nedanför i en inåtspiral så att armbågarna slappnar av och energin flödar genom armarna fritt-
Intressant, jag ska experimentera!

Det är en fantastisk skillnad på kväll och morgon. Jag föredrar morgonen då jag tycker det är en skön tid och bra att ha det gjort.
Det som är påtagligt på kvällen är att det är snabbare att komma in i andningen och kroppen är redan vaken.
Jag gick på ett nivå ett pass, nybörjare det var riktigt jobbigt ändå. I Astangayogan håller man ju positionerna i 5 andetag. På denna yoga höll vi dem säkert ett par minuter.
I Virabhadrasana jobbade vi i vinyasa i positionen. På varje inandning gick vi ner i ställningen på varje utandning sträckte vi på Warrior benet och armarna. Utfall/dips i positionen Fruktansvärt  jobbigt, eller ovant.
Det var helt okej att gå på nybörjar, jag körde fullt ut där bak på min matta.

Om shanti

Kommentarer
Postat av: Cissa

Hej anna kunde ju skrivit på facebook men roligare här! svarade på din K i min blogg också, tror jag "pingat" den nu!

En fråga gällande mat: Vad är madras curry?

jag ska laga en gryta och förstod inte vad det är. Kram C

2008-12-09 @ 13:58:19
URL: http://www.cissa88.blogspot.com/
Postat av: Nina

Vad inspirerande och intressant detdär låter - både med passet i sig och med handens fyra hörn!

2008-12-09 @ 15:08:44
URL: http://solhalsning.blogspot.com
Postat av: annaYoga

Nina

det är jätte intressant med "Bandhas" i händer och andra delar av kroppen. Ska berätta mer om det.

Cissa

Om jag har rätt för mig gällande Madras curry är det en speciell styrka av curry, medium tror jag.

Finns nog färdig att köpa på burk som en pasta.

(Kan säkert gå med vanlig curry också)

2008-12-09 @ 21:11:01
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0