Morgonen

Uppe tidigt idag tände mina otroligt vackra pappersjulstjärnor i yogarummet, den ena liten varmt röd med små små hål i form av hjärtan, den andra orientalisk i rött cerise och lila mönster i vackra snurror.
Ljus rökelse och musik . Sen var det dags.,
Mamma kom vid halv sex. Idag gjorde vi en lång pranayama stund, nästan en kvart sedan gjorde vi de stående asanas.
Därefter YIN yoga.
Mamma har en knäskada så jag har länge tänkt att introducera yinyoga. I yinyoga håller man positionerna länge, ett par minuter är lagom i början.
Man upplever en sträckning i tex knät.
Vi gjorde tre positioner i tre minuter/styck
Upavistha Konasana
Balasana
( med benen isär tårna ihop)
Virasana

Yin yoga kommer från den kinesiska medicinens sätt att se på vår kropp
Yogan fokuserar ofta på muskelaktivitet. Muskler och blod kan betecknas som yang, .Bindväv, leder och skelett blir då dess motpol, dvs yin. Yangvävnad och yinvävnad svarar inte på samma typ av träning och vi behöver båda!
I Yin yoga hålls positionerna under längre tid, 3-5 min
Målet är att man medvetet ska slappna av i musklerna för att stimulera djupt liggande bindväven runt dem.
Det öppnar och stimulerar energiflödet genom kroppen och förbereder oss också för meditation. Fokus ligger på att öppna upp i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen. 

Här kommer en bild från min fina hemmashala och vackra utsikt!


Kommentarer
Postat av: emma

Oj vad vackert!

2008-12-10 @ 10:08:58
URL: http://thefragilethings.blogspot.com
Postat av: Nina

Tack för en stämningsfull bild och tack för ett väldigt inspirerande inlägg. Yinyoga är så bra!

2008-12-10 @ 10:23:52
URL: http://solhalsning.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Så underbart yogarum! Exakt ett sådan här inlägg jag behövde läsa nu. Är ur fas och vet att mattan är bästa vägen för balans igen. Var finns du?

Ska läsa vidare här! / take care Ulrika

2008-12-10 @ 17:23:16
URL: http://www.behappy-ulrika.blogspot.com
Postat av: anna

Emma/Nina

Ja det är superfint med min utsikt. Jag gillar själv den här bilden.

Den är nog en månad gammal, hittade den i kameran när jag tömde den häromdan. Det är ett härligt djup i bilden och ett vackert morgonljus.

Ulrika

Kul att du vill läsa här, Jag läser hos dig.

Jag tror att vi är hyfsat nära varandra. Jag bor utanför Kristianstad i Ekestad. Jag yogar i Baskemölla. Har du varit där?

2008-12-11 @ 08:34:57
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0