Par Yogan i fredags och söndagens yoga


I fredagskväll var jag med om något jättehärligt!
Jag var inbokad på Par Yoga, detta innebär att man hjälper varandra att komma in i olika svårare poser, eller lättare.
När vi närmade oss shalan möttes vi av en rad marshaller som lyste vackert mot lilla kryddgården och fasaden.
Inne i lokalen sprakade kaminen, ljusen brann och det var en härlig stämning och massor av folk!
Åh vad roligt att det var så många som kom.
Vi fick börja med solhälsningarna som uppvärmning, man blev snabbt varm i kroppen dels av kaminen dels av att det var så myckert folk. Vi fick sitta rygg mot rygg och fokusera på sin andning genom ryggraden och mot ryggen man satt mot och dens andning. Mycket energi.
Kvällen fortsatte med att vi assisterade varandra i olika ställningar, oftast en i framåtböjningen medans den andra assisterade och samtidigt fick en bakåtböjning, man fick lyssna till andningen och hur långt man kunde gå.
Vi fick lyfta varandra rygg mot rygg. mm. Det var spännande och roligt.
Tiden gick jättesnabbt! Så när två timmar gått hade vi chakrameditationen kvar.
Det var så häftigt och maffigt. Kent pratade om vaje chakra, vi tänkte oss till chakrats plats.  När vi gått igenom alla sju fick vi sjunga om på varje chakra tillsammans med orgelmusik av nåt slag. Så läckert, kraftfullt och maffigt!
Huvudet var helt upptaget av chakratoner, jag kände mig  helt komplett,  alltså bara i energin på nåt sätt.!
Efter denna "inre resa"  gjorde vi en annorlunda avslappning i Savasana.
Vi började med att tänka på Baschakrat, till den tanken spelades en låt  som var avsedd för just det chakrat, varje gång vi flyttade vårt fokus till ett nytt chakra spelades en ny låt anpassad för det chakrat.
Jag minns att jag fokuserade på Halschakrat- Vishudda chakra sen måste jag ha somat....
När jag körde hem var jag glad att jag inte var ensam i bilen.
Jag var väldigt trött.

I går, söndag var det längre pass, vi började med en timmes pranayama.
Det är verkligen något jag behöver träna mig på mer! Väldigt lärorikt och intressant.
Jag kände igen många av de olika övningarna men en del var nya.
Att göra asanadelen efter en timmes pranayama var väldigt energifyllt. Jag kom mycket djupare in i positionerna, andningen var också bättre.
Jag kan åter igen konstatera att det är så häftigt med ashtangayoga!
En sak jag ofta tänker på är att jag gör den här serien varje dag det är samma ställningar, blickfokus, andning, teknik jag använder mig av, ändå är VARJE ASHTANGAPASS EN NY UPPLEVELSE!
Det är alltid en ny upplevelse, ett nytt sätt att se på mig själv på min kropp och på mitt sinne. Det finns med andra ord inte ett pass som är det andra likt.
Idag nådde jag inte så långt som jag brukar i Marichyasana B. Däremot hände det något nytt i Urdhva Dhanurasana Jag Gick ner utan väggen! Kent höll i höften men jag gick ner hela vägen. Det trodde jag aldrig om mig själv. Kontroll!
Efter primary serien var det gemensam brunch. GOTT GOTT GOTT  det enda jag har att säga.

I morse Gick jag upp och mediterade mina 20 minuter sedan gjorde jag solhälsningarna samt avslutande.

Santosha


Kommentarer
Postat av: Nina

Dina ord sprider värme, hoppfullhet och styrka!

Vilken underbar helg du fått vara med om!

2008-11-03 @ 15:28:19
URL: http://solhalsning.blogspot.com
Postat av: peppen-Maria

Åh vad inspirerande du skriver, nu blev jag ju jättepeppad på att yoga ikväll! Tack för att du delar med dig :)

2008-11-03 @ 17:33:11
URL: http://peppen.blogspot.com
Postat av: Sophie

Håller med par yoga är helt underbart roligt!, tyvärr "orkar" inte min kille med det..grr!

Men det gör skitsamma, har nog ändå mycket roligare med mina tjejer:). Jag ska nog försöka skaffa mig en sånn helg med oxå:)

2008-11-06 @ 19:45:23
Postat av: annaYoga

Sophie!

Ja paryogan var jättemysig.

Jag var där "utan partner" man kan ta med en kompis eller gå själv. Det är oftast bättre att göra det med en person som är ungefär lika lång som en själv samt lika smidig/stark. Det gör det hela mer rättvist.

Hoppas du kommer iväg en helg!

2008-11-07 @ 07:19:27
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0