Tidig practice och nästäppa


Har börjat ställa klockan på tjugo i fem istället.
Jämfört med igår när jag vaknade innan klockan pigg, var jag jättetrött idag.
Vet inte om det kan kallas ett yogapass... inte det som var mitt mål i morse iallafall. 

Men jag gick upp och stod på mattan vid fem.

10 minuters pranayama
5 suryanamaskara A ( fokuserat)
3 suryanamaskara B ( sen lämnade jag mattan, tappade fokus, skulle snyta mig gå på toaletten..)
Hasta Padangusthasana, Pada Hastasana
Utthita Tri Konasana, Parivrtta Tri KOnasana
Utthita Parsva Konasana, Parivrttta Parsva Konasana
Prasarita Padottanasana A-D (väldigt slarviga, dags att snyta sig igen)

Sen sa det bara stopp.!
Orkade inte mer. Kanske har jag en förkylning i kroppen.
En sak jag har väldiga problem med spec. när jag yogar hemma är nästäppa.
Jag är allergisk och jag har väldigt lätt att bli täppt.

Skulle väldigt gärna lära mig näsjöljning NETI

Så som jag förstått sköljer man näsan med ljummet saltvatten i en speciell kanna, vattnet körs igenom och rensar upp.

Det ska vara bra för:

Bättre näsandning
Klarhet, mental 
Förberedelse för yoga och meditation.

Renar och fuktar näsan, stimulerar slemhinnorna.
Aktiverar flimmerhåren
Stimulerar och spänner av området kring ögon och panna
Kan lindra spänningshuvudvärk
Förbättra syn och luktsinne
 

Måste helt enkelt vara optimalt för mig!
Ska bara våga prova eller hitta någon som kan visa,hjälpa mig så att jag gör rätt.


Kommentarer
Postat av: emma

Jag har en vän som kör med en sån där kanna lite då och då, framförallt när hon är på G att bli förkyld eller när det håller på att släppa. Jag kan fråga henne om det är något man behöver tänka på!

2008-11-18 @ 09:46:15
URL: http://thefragilethings.blogspot.com
Postat av: annaYoga

Hej yogafriend



Du får jättegärna fråga din kompis om neti?

Det vore jättesnällt.

Anna



2008-11-18 @ 10:01:38
URL: http://annayoga.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag köpte ju en neti i höstas och blev förvånad över hur enkelt det var att använda den. Jag hade föreställt mej kallsupar, brännande näsa och allt möjligt. Men inget sånt. Visst, är jag lite mer täppt så dröjer det en stund längre innan gångarna är fria så vattnet kan sippra fritt - och då händer det att en del saltvatten rinner ner i svalget, eller att det bränner lite obehagligt i näsan. Men överlag är det väldigt enkelt. "Största knixet" är att hålla hakan intill kroppen och luta huvudet, för genast man höjer hakan så vill vattnet rinna ner i munnen istället. Pröva! och lycka till!

2008-11-18 @ 15:09:43
URL: http://solhalsning.blogspot.com
Postat av: Mamma

Kolla här: http://www.yoga.se/butik/naesskoeljningskannor/nosebuddy



Jag har funderat ett tag på att köpa, jag tror minsann jag ska göra slag i saken.

2008-11-18 @ 15:18:28
URL: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
Postat av: Pain

Uff , stiger du upp kl 4.40 ?? Oj det skulle jag inte orka, det VET jag . Sömnen påverkar mig så otroligt att inget funkar o jag inte sover. Hoppas att det går bra med din näsa ;) du kan ju berätta, jag är också allergisk.

Postat av: annaYoga

TACK för alla tips.

Jag ska definitivt köpa.

Nina, Det var bra beskrivet. Jag ska testa så med hakan.

Eva, vi får utvärdera. Tack för hemsidetipset.

Pain, Man vänjer sig att gå upp tidigt. Man lägger sig tidigare och tidigare på kvällen.

Är inte pigg varje morgon direkt.

2008-11-18 @ 20:16:26
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0