Meditativ gång



Allt beror på dina steg


Uppmärksamhetens frö finns i var och
en av oss, men vi glömmer vanligtvis att
vattna det. Vi tror att lycka bara kan inträffa
i framtiden - när vi får hus och bil och är
färdiga med vår examen. Vi strävar i vårt
sinne och vår kropp, och vi rör inte vid den
ro och glädje som finns tillgänglig just
nu - den blå himlen, de gröna bladen,
ögonen hos dem vi älskar.
Vad är viktigast? Många människor har
examen och hus och bil och är ändå inte
lyckliga. Det viktigaste är att finna ro och
dela med sig av den till andra. För att
finna ro kan du börja med att gå rofullt.
Allt beror på dina steg.

Dikt ur : Varje steg väcker svalkande vind - Vägledning i meditativ gång
Thich Nhat Hanh

Kommentarer
Postat av: Nina

Gör mej än en gång övertygad om promenadens oerhörda kraft! Det om något är meditation i rörelse för mej och ett oöverträffligt tillfälle att samla sina tankar och intryck.

2008-11-04 @ 14:48:25
URL: http://solhalsning.blogspot.com
Postat av: annaYoga

Ja Nina

Håller helt med.

Hela boken är fulla av sådana här vackra dikter.

Jag ska skriva in fler .

Anna

2008-11-04 @ 16:44:02
URL: http://annayoga.blogg.se/
Postat av: Pain

Hej!



Det är som med mina steg när jag springer i skogen, det blir en skön rytm och en slags trygghet i att det "går av sig självt" som med andningen t.ex. Eller som stegen i Power Afro Dansen de är också meditativa , testa!!! Nu gäller det bara för mig att hitta det meditativa i alla Yoga ställningar .....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0