Meditation

I morse mediterade jag i 20 minuter och det kändes som om tiden gick snabbt.
Det viktigaste när man mediterar är att sittbenen är i samma höjds eller högre än knäna som ska vara riktade mot mattan. Jag satt med en tjock vikt fil utbredd, kudde och kloss under höften, lite lätt sluttande.
Även om jag är mjuk och rörlig i kroppen förederar jag att sitta så här, Buddha ställningen.
Man kan sitta på många sätt en del sitter på knä med en hög kudde under ( kan vara en mycket bra sittposition om höfterna inte är så öppna) Lotusställning halvlotus etc.
Det är också olika hur man har händerna.
På kursen med Michael satt vi antingen med händerna lätt vilande på knäna eller med händerna i knät på en liten kudde handflatorna är öppna uppåt tummspetsarna nuddar varandra lätt. En mycket skön Mudra!
Om man sitter rätt är det väldigt bekvämt och man kan sitta länge!
Att tänka på om det gör ont, benen somnar etc. ÄNDRA POSITION, gå ett steg tillbaka.

Jag mediterar med halvöppna ögon. Detta upplever jag väldigt påfrestande, men jag tränar!
Man gör det för att sinnet ska vara öppet. Andning VS tanke.

Mina halvöppna ögon vilar lätt på en punkt snett framåt en meter eller något. Den tittar egentligen inte på något alls.
Jag koncentrerar mig bara på in och utandningen , antingen vid näsborrarna eller i magen.
Andningen är lätt utan ansträngning, den kommer och går. Jag är bara en betraktare av min andning!
Njut av varje ögonblick av meditationen, var verkligen där! Om man sitter i 20 minuter är det viktigt att man verkligen sitter under tiden, är där!

Du når inte klarhet i meditation meditation är klarhet!


http://www.sanatansociety.com/

Namaste

Kommentarer
Postat av: peppen-Maria

tack för meditationspeppen :)

2008-10-21 @ 21:09:13
URL: http://peppen.blogspot.com
Postat av: Emma

vilka fina avslutningsord. Och intressant med halvöppna ögon. Jag känner på mig att det är något som kan passa mig också!

2008-10-22 @ 00:08:19
URL: http://thefragilethings.blogspot.com
Postat av: annayoga

Att ha öppna ögon är för många ( mig) väldigt ovant.

Tanken med detta är att man ska vara klar i sinnet, att kunna vara en betraktare av sina tankar och sin andning. Då man blundar slappnar man gärna av lite för mycket.

2008-10-22 @ 11:30:35
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0