Mysore



Igår åkte jag till Stockholm.
Jag är här i jobb men självklart måste man ju passa på att gå på yoga.
Så igår kväll gick jag på mysore på yogashala på söder. Det var mysoreklass, härligt!
Första gången jag gick på en mysore på kvällen. Det var helt klart annorlunda. Jag gillar att gå på ett ställe där jag inte känner en enda som ligger på de andra mattorna. Det ger mig mer fokus på mig själv. Jag hade bra flyt i asanas.
Flera bra assisteringar. Det är också utmanande med en ny lärare. Igår var det Lina som höll i Mysoreklassen. Jag har gått för henne innan. Efteråt diskuterade vi det här med överrörlighet.
Jag har noterat att många lärare ger olika rättelser i suryanamaskara B då man går in i Virabhadrasana. Det som varierat sig är den bakre foten. Om den ska vara fast förankrad i mattan eller om tåbasen är vinklad framåt och hälen släpper.  Jag har experimenterat mellan de olika för att känna skillnaderna.
De jag känner i de olika är att då jag lyfter upp bakre foten kommer jag fram längra och sjunker djupare in i Virabhadrasana. Då jag förankrar är balansen bättre och positionen stabilare. Men höften låser sig något.
Det Lina sa var att det är individuellt. I mitt fall då jag är överrörlig ska jag förankra hela bakre foten speciellt yttre baksidan detta hjälper mig att skydda knät samt arbeta mer med musklerna så jag inte går i ytterlägen.

Om Shanti


Kommentarer
Postat av: Maria

Härligt att du kom iväg till Yogashala. Och härligt att få ny energi bland nya yogisar.

2009-02-06 @ 17:00:07
URL: http://yogamamman.blogspot.com
Postat av: Nina

Gud va roligt att gå på annat pass en det man är van vid. Jag tänkte oxå prova det så småning om.

Trevlig helg!

2009-02-06 @ 17:34:38
URL: http://svealeas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0