Böcker

Många skriver ner sina lästa böcker från året som gått.
Här kommer några av böckerna jag läst 2008

Nattens barn, Traci Lords
Flyga Drake av Khaled Hosseini
Tusen solar strålar av Khaled Hosseini
Freja sagan om Valhalla del 1 av Johanne Hildebrandt
Idun sagan om Valhgalla andra boken
Saga från Valhalla sista boken
Snabba Cash av Jens Lapidus
Överlevare mot alla odds, Barbara Biggs
Vindens Skugga av Carlos  Ruiz Zafón
Sjöjungfrun av Camilla Läckberg
Hon älskade av Helena Henschen
Sugar: Kvinnan som steg ut ur mörkret av Michel Faber
Svinalängorna av Susanna Alakoski

Fyller på listan när jag kommer på de andra

Kommentarer
Postat av: ylva

sjöjungfrun läste jag nu just innan nyår och blev alldeles fast! sedan när jag läst klart den tänkte jag att jag kanske inte alls tycker att det är en bra bok, men hon är en jävel på att skriva som lyckades fånga upp mig och hålla kvar mig! :)



jag läste två av hildebrants böcker för några år sedan, och jag tyckte inte alls om dom! de har lite samiska grejer i sig, hon använder en del samiska namn och sånt, och jag minns att jag tyckte det kändes underligt att hon blandade det med fornnordiska gudar. det var en diffus obehagskänsla som jag aldrig lyckats definiera, men kanske borde jag läsa om dem för att se vad det var jag störde mig på. minns inte vad böckerna hette.



vad handlar vindens skugga om?

2009-01-07 @ 15:26:52
URL: http://sakomsolen.wordpress.com
Postat av: anna

Gällande boken vindens skugga kommer här en recension:



" Det är en av de första sommardagarna efter Andra världskrigets upplösning 1945 när Daniel Semperes pappa, en bokälskare med antikvariat i Barcelonas gamla stad, tar sin son med till den plats som fungerat som tillfyktsort för böcker som av olika anledningar behövt skyddat boende: De bortglömda böckernas gravkammare. Som förstagångsbesökare får Daniel välja ut en bok för adoption, en bok att ansvara för under resten av livet. Biblioteket öppnar upp sig längs hans vandring som slutar slumpmässigt eller ödesbestämt vid en bok med röda skinnpärmar och förgyllda bokstäver: "Vindens skugga" av Julián Carax.



Samma natt läser Daniel boken, från pärm till pärm och blir just sådär besatt som nästan bara fiktiva läsare kan bli. Han vill läsa mer av Carax, veta mer om honom och ger sig ut i Zafóns disiga, labyrintiska Barcelona i jakten på information och böcker, bara för att inse att någon samtidigt bränner böcker och ändar människoliv för att utplåna spåren efter Carax. Men vem är denna litteräre pyroman och varför detta korståg mot en i stort sett obetydlig författare? "







Hildebrandtböckerna, jag har läst fördömd av henne, den handlar om samer. Den gillade jag inte!

Däremot gillade jag trilogin om Valhalla, lättlästa och romantiska.



2009-01-08 @ 14:14:13
URL: http://annayoga.blogg.se/
Postat av: olga

har läst den boken flyga drake...

den va riktigt bra och fängslande.

jag kan rekommendera att man läser serien från liza marklund. gömda, asyl, mias systrar sen är det några böcker till.

2009-01-11 @ 19:24:42
URL: http://tsiftisa.blogg.se/
Postat av: annaYoga

Olga

Välkommen till min blogg!

Jag har inte läst de böckerna av lisa marklund, doch alla hennes andra. Länge tänkt att jag ska läsa just de.

Kul att du påminde mig. Ska lägga till dem på årets planerade böcker att läsa.

Anna

2009-01-11 @ 19:28:40
URL: http://annayoga.blogg.s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0