Yoga dag 10 - vilodag


Dagens Yoga

Idag är det vilodag enligt Pattabhi Jois.  Månadens mål är dock att yoga lite varje dag, och i veckan som gick har det inte varit några långa yogastunder på morgnarna, som längst 45 minuter.
Min sambo som yogade en gång med mig i julledigheten blev nog lite sugen på mer. Därför ska vi yoga tillsammans i eftermiddag. Innan dess ska jag och barnen åka till badhuset, vi har fortfarande inget vatten!

Regelbunden asana practice.

En gång i veckan är enligt min erfarenhet eller åtminstone för mig detsamma som ingen gång, utvecklingen stannar upp mellan gångerna. Dock är en gång bättre än ingen gång. Det är alltså bättre att göra tio minuter varje dag än att pressa sig att göra primary serien en gång i veckan. Effekterna sägs vara bättre för den dagliga yogautövaren.
En vilodag per vecka är standard för alla som har en daglig övning, även vila vid ny- och fullmåne.
Det kan ta år att få till en daglig övning, så man ska inte misströsta om det inte händer på en gång, tålamod!
Man ska uppskatta de stunder man faktiskt står på mattan istället för att vara missnöjd över de gånger det inte blir av, eller där det inte blir så långt. 
Kortare stunder flera gånger i veckan är bättre både för sinnet och kroppen än en lektion i veckan där man tar i så man blir slutkörd. Att avrunda när man känner sig pigg och stark (innan kroppen går in i nedbrytningsfas) ger mera inspiration och längtan till nästa gång.

Den första serien

Den första serien kallas Yoga chikitsa som betyder yoga terapi - utförd dagligen.
Den är till för att rena kroppen och ge den balans.
Totalt finns sex serier i Ashtangayoga. För de flesta av oss är den första serien fullt tillräcklig och vi går aldrig längre.
Den sista serien är det nog bara Pattaabhi Jois brorson Sharath som utövar.
Yoga Chikitsa alstrar värme i kroppen som renar, stimulerar, stärker och öppnar upp stelheter.
Alla positioner följer en viss ordning.
I traditionell Ashtanga Mysore stil så ger och lär läraren nästa position när eleven är redo, i individuell takt, och detta kan vara vid annan tidpunkt än vad man själv tycker. Man har aldrig bråttom och man ska inte att jämföra sin yogautövning med andras - vi har alla olika kroppar med olika förutsättningar.
Hur snabbt det går är alltså inte det viktiga, utan med vilken fokus, närvaro och kraft man övar.

Namaste


Kommentarer
Postat av: Pain

Vad Bra du skriver om att man ska vara nöjd, jag är nöjd och det känns som att det tar evigheter för mig att få till bara solhälsning A och B så att jag verkligen känner att jag Yogar. Nu ska jag också maila min Yoga lärare om att jag vill byta till nybörjar gruppen för jag ÄR nybörjare och känner mig orolig över att gå vidare i fortsättningsgruppen när jag knappt hunnit vara med i nybörjar gruppen. Man måste nog utgå ifrån sina egna förutsättningar och för mig är bara grejen att jag läser om yoga, yogar hemma och framför allt andas en jätte grej!! Allt annat har en tendens till att handla om prestation i mitt liv. Det får ta den tid det tar . Förlåt för långt inlägg;)

Postat av: annaYoga

Pain

Att vara nöjd är viktigt.

Och ibland måste man inse att man måste backa ett steg så att man inte skyndar fram för fort.

Lyssna till din egen kropp i första hand.

Låt det komma långsamt.

"Do your practice and all is coming" säger Pattabhi Jois.

2009-01-11 @ 10:57:48
URL: http://annayoga.blogg.s
Postat av: ylva

vad intressant, tack för infon! jag lärde mig mycket.



och så roligt att fin man vill yoga mera... :)

2009-01-11 @ 11:19:26
URL: http://sakomsolen.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej! Jag har gett dig en liten utmärkelse på min blogg för fin yoga-inspiration. Kram till dig!

2009-01-11 @ 23:32:48
Postat av: anna

Ylva!

Kul att jag kunde bidra till dig!

2009-01-12 @ 07:56:35
URL: http://annayoga.blogg.se/
Postat av: anna

ANONYM

Tack för utmärkelsen, vem är du?

2009-01-12 @ 07:56:59
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0