Yogadag 7


Började inte så yogiskt!
Jag ställde om väckarklockan tre gånger. Jag ska yoga ikväll istället, kanske det bliir en pranayamastund kanske meditation eller asanas vi får se vad kroppen vill ikväll.
Träningsvärk i HELA kroppen.
Idag börjar jag min detox.
Till fukost, bovetegröt med katrinplommon, linfrön och solrosfrön samt havremjölk.
I lunchboxen har jag gjort en vitkålssallad med sesamfrön, papaya, morot och lime.
Mellanmål om det blir behov lite osaltade nötter.

Mitt detoxupplägg:
  • Ta det lugnt och dricka mycket vatten och örtteer.
  • Promenader, simning eller yoga.
  • Låta bli socker, alkohol, kaffe, cigaretter, värktabletter och vitt mjöl.
  • Basera maten på färska, helst ekologiska, grönsaker, nötter och frön.

Bästa detox-maten

  • Grönsaker, frukt och bär. Även torkad frukt. 
  • Kolhydrater från quinoa, råris, fullkornspasta, dinkel, bulgur och bovete.
  • Vegetabiliskt fett som oliv-, raps- och sesamolja.
  • Nyttiga proteinkällor som fetaost, chèvreost, halloumiost, havremjölk, sojamjölk, tofu, bönor, linser och ärter.
  • Alla naturella nötter - inte saltade eller rostade - och fröer som lin-, sesam- och solrosfrön.
  • Drycker som örtteer, grönt te, rött te, vatten och färskpressade juicer.

Undvik!:

  • Kaffe och svart te
  • Salt och socker
  • Smör, margarin
  • Mjölkprodukter (utom fet yoghurt som turkisk/grekisk yoghurt)
  • Vitt mjöl (spagetti, vitt ris, vetebröd, vitt bröd)
  • Hel- och halvfabrikat (korv, leverpastej, snabbmat)
  • Nikotin
  • Alkohol
  • Värktabletter

källa

Kommentarer
Postat av: ylva

härligt att du är igång! :D

2009-01-07 @ 10:58:06
URL: http://sakomsolen.wordpress.com
Postat av: anna

Ja det är härligt.

Har precis nätit vitkålssalladen nu.

gott

2009-01-07 @ 12:19:14
URL: http://annayoga.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Lycka till med De-toxen! Efter att ha läst Sannas Ehdins kokbok var vi idag och handlade mssa nyttigt som vi fyllt frys kyl och skafferi med.Har också lite de.tox tänk nu även om jag inte tagit steget fullt ut riktigt...Jag har ett de-tox örtpulver i min shop som jag tänkte köra ett par veckor med. Du Anna! är det någon yoga workshop eller något på gång i din närhet. Är så sugen på något sådant...Min yogalärare har gjort ett uppehåll så just nu har jag inte någon klass att träna med. Jag har senaste tiden tränat hatha och dynamic yoga. Dynamic yoga trivs jag super bra med! Hör gärna av dig om det är något kul på gång i dina trakter.

Take care! Ulrika

2009-01-07 @ 23:23:58
URL: http://www.behappy-ulrika.blogspot.com
Postat av: anna

Ulrika



Kul att du också ska detoxa.

Ska kolla ditt örtpulver, kanske det är nåt!

Jag kör citronvatten på morgonnen samt green barleypulver i vetten.

Jag lovar att höra av mig så fort jag vet nån workshop

Anna

2009-01-08 @ 12:23:56
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0