Yogadag 8


Åh jag vill ha rutin NU!
Igår yogade jag en liten stund på kvällen ca 10 minuter.
Förövrigt var kvällen igår jättehärlig. Hela familjen åkte kvällsskridsor i månljuset!

Dagens yoga
Det straffar sig att man vänder på dygnsrytmen över lång julledighet.
Imorse gick jag upp strax innan halv sex.
Drack ett glas green barley samt rensade näsan med min neti sedan mediterade jag i tio minuter.
Efter meditation var det dags för asanas Idag blev det  solhälsningarna A & B.
Plötsligt var klockan kvart över sex och det var dags att väcka barnen och laga frukost.
Det blev bovetegröt med havremjölk samt grönt te. Barnen åt hembakat surdegsbröd som jag bakade igår, recept från Saltåkvarn. 
 
 

Barsjabröd

Till det här brödet kan du använda dinkelsikt, lantvetemjöl eller grahamsmjöl.
Väg upp mjölet så att du vet att du har rätt mängd.


Ingredienser

Rågsurdeg: 
Vatten 45° 4,5 dl
Rågmjöl300 g (ca 4,5 dl)
Surdegsstart20 g
  
Blanda alla ingredienser väl och låt jäsa i minst 12 timmar. Arbetstemperatur 29°.
  
Deg: 
Rågsurdeg750 g
Vatten 20° 2-2,5 dl
Vetemjöl500 g (ca 8,5 dl)
Grahamsmjöl200 g (ca 3,5 dl)
Havssalt1 msk
Kummin hel 1 msk
Jäst 5 g


Gör så här

Rör ut jästen i lite av vattnet, och tillsätt sedan rågsurdegen och resten av vattnet. Tillsätt mjöl, salt och kummin och knåda degen på låg växel i bakmaskinen i 3-10
minuter. Degtemperaturen ska vara 26°.
Låt degen vila i en timme.
Knåda sedan degen till en rund bulle, och låt den vila i 10 minuter på bakbordet.
Dela degen i 2 delar och forma avlånga bröd, lägg över dem i jäskorgar och täck dem med en handduk.
Låt bröden jäsa på dragfri plats i 1-2 timmar. Värm under tiden upp ugnen till 250°.
Ställ in bröden, sänk efetr 10 minuter temperaturen till 180° och grädda ytterligare i 40 minuter.


Kommentarer
Postat av: ylva

meditera... det ska jag göra imorn!

2009-01-08 @ 12:45:13
URL: http://sakomsolen.wordpress.com
Postat av: emma

jag tycker att du har en fantastisk självdiciplin oftast! När du inte har det känner jag igen mig själv väldigt mycket. rutiner, NU! All värme till dig i vintermörkret!

2009-01-08 @ 16:13:48
URL: http://thefragilethings.blogspot.com
Postat av: Din digitala vän

Hallå där!

Hur går det med detoxen?

Jag är inne på dag 8, bara 23 dagar kvar nu! ;-)

Har varit riktigt "sockerskakis" i några dagar men det verkar ha gått över nu. Det känns så åtminstone idag.



Ser fram emot att höra om din detox och hur du upplever den...







2009-01-08 @ 20:54:39
URL: http://komtillbaka.blogspot.com
Postat av: annaYoga

Ylva jag ska också meditera imorgon och yoga lite asanas.

Emma

tack det värmer.

2009-01-08 @ 21:02:48
URL: http://annayoga.blogg.s
Postat av: annaYoga

Din digitala vän

Detoxen går bra, det är min andra dag idag. Jag följer en tiodagars detox, Sanna Ehdin. Oj Detoxar du så många dagar! Det tror jag att jag också vill.

Det enda idag har varit HUNGER!

Jag ska skriva mer om det i dagarna här

2009-01-08 @ 21:04:57
URL: http://annayoga.blogg.s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0